Onderzoek en Promotie van Kunst

Nieuwsgierig naar ons aanbod? Kunnen we iets voor u betekenen?
Neem contact met ons op!

Bestellingen

FRANS BERNTSEN | VAREND KUNSTSCHILDER

Meer dan 50 jaar voer de kunstschilder Frans Berntsen (1903-1980) door heel Nederland en België en schilderde vanaf zijn schip.
Berntsen maakte fascinerende schilderijen van de havenplaatsen langs de Zeeuwse wateren, de Schelde, het IJsselmeer en de Waddenzee.
Hij schilderde ook in de havens van o.a. Rotterdam, Veere, Vlissingen,  Amsterdam, Enkhuizen, Urk, Terschelling en Antwerpen.
Naast het avontuurlijk leven van de schilder kunt u in het boek lezen over de interessante geschiedenis van zijn 19e eeuwse boeier. Het vrachtschip is in 1930 door de schilder omgebouwd tot woonschip. Het is nu het oudste varende ijzeren zeilschip van Nederland.
Frans Berntsen volgde zijn opleiding aan de Academie in Den Bosch en gaf les in Arnhem en Nijmegen.
Auteurs: Geert Kocken en Mike Hezemans.
Het boek is gepresenteerd in Museum het Valkhof en door pers en publiek enthousiast ontvangen.Fraai vormgegeven, harde kaft en 60 full-colour foto’s.
Het boek is te bestellen bij Stichting Kohesie
Prijs 19,50

DORUS ARTS | STILTE ALS GELUK

Nijmegen 1901 Montreal Canada 1961

Auteurs: Geert Kocken, Mike Hezemans, Simone Vervoort

Dorus Arts was lid van de kunstenaarsvereniging In Consten Een waartoe ook Eugene Lucker, Jan Toorop, Jan van Vucht Tijssen en andere Nijmeegse kunstschilders behoorden.  De schilder woonde met zijn gezin op de Heilig Landstichting te Nijmegen. Zijn vrouw was daar onderwijzeres op de lagere school en schreef kinderboeken. Het gezin met zeven kinderen verhuisde in 1955 naar Montreal in Canada. Hij maakte bijzonder fraaie landschappen en stadsgezichten.

Werk van Dorus Arts bevindt zich in diverse museum collecties en in collecties van bedrijven en particulieren in binnen- en buitenland.

Met kleurenfoto’s van het fraaie verstilde werk van Dorus Arts. Dit boek geeft inzicht in het bijzondere leven en werk van deze internationaal bekende Nijmeegse kunstschilder.Laatste exemplaren.

Het boek is te bestellen bij Stichting Kohesie
Prijs 17,50

Dorus Arts DVD voorkant Nijmegen

DORUS ARTS  STIL VERLANGEN   DVD

Nijmegen 1901 Montreal Canada 1961

Op initiatief van de (Nijmeegse) Stichting Kohesie Kunstbehoud kwam in 1999 een documentaire over het leven Dorus Arts tot stand in samenwerking met DZIGA..  Voor de documentaire werd in Nederland en in Canada gefilmd. De film geeft een goed beeld hoe het is om in een kunstenaarsgezin op te groeien kort na de Tweede Wereldoorlog en hoe het is om samen een nieuw bestaan op te bouwen in Canada.

Deze DVD is te bestellen bij Stichting Kohesie
Prijs 15 euro

site woerkom hoes dvd onverstoorbaar film

WIM VAN WOERKOM  (1905 – 1998) ONVERSTOORBAAR KUNSTENAAR  DVD

Wim van Woerkom werd in 1905 in Nijmegen geboren en overleed in 1998. Na zijn opleiding aan de Kunstacademies van Den Bosch en Antwerpen maakte hij al op jonge leeftijd studiereizen naar het buitenland. Hij was van 1933 tot 1970 docent aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Werk van Wim van Woerkom bevindt zich in diverse musea en openbare gebouwen.  Veel vooraanstaande Nederlanders lieten zich door Wim van Woerkom portretteren. In de jaren dertig en veertig schilderde van Woerkom de werkman in sociaal realistische stijl.

Al vroeg maakte hij reizen naar Algerije, Tunesië en Marokko. Bijzonder zijn de tekeningen en etsen die hij maakte van deze reizen. Een belangrijke specialiteit van Wim van Woerkom was het vormgeven van gebrandschilderd glas.
Wim van Woerkom was lid van kunstenaarsvereniging St. Lucas in Amsterdam, hij was voorzitter van de Algemene Katholieke Kunstenaarsvereniging en actief lid van de Gemeenschap Beeldende Kunstenaars en Scheppend Ambacht. In Nijmegen was van Woerkom bij bijna alles actief betrokken wat er op het gebied van kunst en cultuur in de twintigste eeuw plaats vond. Hij ontwierp decors, affiches, boekbanden, monumentaal werk en maakte portretten van professoren van de Katholieke Universiteit. Hij schilderde en tekende de stad na de verwoestingen tijdens de oorlog en bij de nieuwbouw.

Over het leven en werk van Wim van Woerkom maakte Stichting Kohesie in samenwerking met DZIGA een documentaire. Het is een ode aan een bekwaam docent, die zijn passie voor ambachtelijke kunstenaarstechnieken over wist te brengen op een hele generatie kunstenaars.

De documentaire belicht de veelzijdigheid van de kunstenaar, zijn interesse voor andere culturen en het tijdsbeeld waarin deze gedreven kunstenaar werkzaam was.

Deze DVD is te bestellen bij Stichting Kohesie
Prijs 15 euro

Bestelformulier

Deze website is gerealiseerd door Big Sister Webcommunicatie

error: Inhoud is beschermd !!